BBC Draft Editorial Guidelines Consultation

Julian Petley

This response to the Consultation on the BBC’s Draft Editorial Guidelines is made on behalf of
the Campaign for Press and Broadcasting Freedom North by Julian Petley, who is honorary and
emeritus professor of journalism at Brunel University London. He is also a member of the
editorial board of the British Journalism Review and has written widely on broadcasting
impartiality. It is also relevant to this submission that he is the co-author of two editions of
Culture Wars (2005, 2019) and the co-editor of The Routledge Companion to Freedom of
Expression and Censorship (2024). CPBF North publishes MediaNorth and promotes policies
for diverse, democratically accountable media. It is also a member of the Media Reform

Coalition.

1. This response will concentrate solely on the matter of impartiality as (a) it is a topic on which
the Campaign for Press and Broadcasting Freedom (CPBF), from which CPBF North is
descended, regularly commented on the various BBC reviews of the subject; and (b) the BBC
itself states that impartiality is its ‘hnumber one priority’ in the Consultation and notes that it has

made ‘the Impartiality section the first main guidelines section, ahead of accuracy’.

2.1. As the Consultation Document notes:
The scope and prominence of impartiality in BBC terms has changed significantly since
the publication of the current guidelines, with evolving applications well beyond politics,
public policy and other areas which used to encompass what were seen as ‘controversial
issues’.
One of the main reasons why matters of impartiality have increased in scope and prominence is,
of course, on account of the culture wars which have been waged against public institutions such
as the BBC in recent years. Although the Corporation had been under attack for literally decades
before the declaration of the culture wars (a process which the CPBF regularly documented and

1



which is also the subject of The War against the BBC by Patrick Barwise and Peter York), there
is no doubt that the battle has greatly intensified in recent years, although both the targets and the

composition of the attackers have remained much the same.

2.2. It is thus more than a little disturbing to find the Consultation Document appearing to cede
ground to the culture warriors by stating that: ‘The guideline on breadth of opinion has been
expanded and recognises that appropriate breadth and diversity, combined with freedom of
expression, may mean the inclusion of views some in the audience find offensive’. What the
draft Guidelines actually say at 2.4.2 is as follows:
Breadth and diversity of opinion may require not just a political and cultural range, but also
consideration of other variations, such as between older and younger, poorer and wealthier,
urban and rural, the innovative and the status quo. It may involve exploration of
perspectives in different communities, interest groups and geographic areas. At times, it
will require the inclusion of opinions which some of those communities or groups may
argue ought not to be included, because they find them unpalatable or offensive.
The Consultation Document also mentions offence with reference to section 2.4.16 of the draft
Guidelines, noting that:
The section on ‘Contentious Views and Possible Offence’ now puts greater emphasis on
freedom of expression and the need to sometimes take into account impartiality in
judgements about ‘offence’, which itself may now encompass issues beyond, for instance,
extreme political views (where the current guidelines are more focussed). There is a new
mandatory referral which escalates decision-making when these very difficult judgements
need to be made. Its intention is to guard against ‘self-censorship’ where avoiding offence
by omitting views which are potentially offensive — but legitimate — may sometimes seem
to be a ‘safer’ option.

Section 2.4.16 of the draft Guidelines itself states that:



There are some views and language which may cause serious offence, but a failure to
reflect them could have implications for the BBC’s impartiality; if there is a risk of causing
serious offence or jeopardising impartiality, referral must be made to a senior editorial

figure, who should consult Editorial Policy.

2.3. There are two fundamental problems here. The first is the stress on offensiveness or
unpalatability. Culture warriors habitually accuse those they are attacking of trying to ‘censor’
certain forms of expression on the grounds that they find them offensive, but this is usually
nothing more than a straw man. In the present context, whether certain views, and those
expressing them, should be included in or excluded from programmes should be decided
primarily in light of the authority, integrity, representativeness and bona fides of the
speaker(s) and of any organisations to which they belong. We shall return to these points

below.

2.4. The second problem is the invocation of freedom of expression in this context. As noted
above, this too has been weaponised by the culture warriors — not least by the so-called Free
Speech Union and ‘free speech fundamentalists’ such as Elon Musk — and has now shifted from
being a concern primarily of liberals to becoming a hobby horse of the hard/alt/libertarian right.
In doing so it has essentially mutated into a demand for consequence-free speech and for those
who object to such speech to shut up. It would be more than unfortunate if the BBC were to
follow the line of Ofcom, which has allowed GB News to drive a coach and horses through the
impartiality clauses in its Broadcasting Code in the name of a half-baked libertarian conception
of freedom of expression. One really does not have to have read Sir Isaiah Berlin (or more
recently Timothy Snyder) to understand the importance of freedom from as well as freedom ¢o;
indeed the distinction is absolutely fundamental to Article 10 of the European Convention on
Human Rights, whose second paragraph contains a number of significant qualifications to the

right to freedom of expression. This is not an absolute right but one that has to be weighed in the



balance with other rights, such as the right to privacy. The BBC needs to make it absolutely
clear that when it invokes the notion of freedom of expression in its Guidelines it is doing so
in accordance with the principles underlying Article 10 of the ECHR and its associated

jurisprudence.

2.5. More positively, however, section 2.4.3 of the draft guidelines (not flagged in the

Consultation Document) notes that:
Impartiality does not necessarily require all perspectives or opinions to be covered in equal
proportions either across the output as a whole, or within a single programme, webpage or
item. Instead, content makers should seek to achieve ‘due weight’. For example, minority
views or those less supported by evidence, should not necessarily be given similar
prominence or weight to those with more support, to the prevailing consensus, or to those
better evidenced.

Anything which avoids the kind of false equivalence which disfigured so much of the BBC’s

early coverage of climate change, and later reappeared in the run-up to Brexit, is of course to be

welcomed, although we would take issue with the qualifying ‘not necessarily’.

3.1. We now move on to the guideline on contributors’ affiliations (2.4.17) which the
Consultation Document notes ‘has been expanded and re-worded to give greater clarity around
the considerations for these judgements and the need to include key information such as their
own experiences’. What the guideline actually says is:
It should not be assumed that contributors to BBC output are unbiased or impartial. For
those from organisations such as charities, think-tanks or universities, it may be necessary,
when relevant, to give appropriate information about affiliations, funding or particular
viewpoints. The same applies to individual researchers, journalists, scientists or other
experts and, on occasion, to contributors who may be relating their own experiences. The

key test is to consider whether the audience would be misled if such information was not



made available. It may also be necessary to consider whether such aftiliations might risk
undermining trust in the contributor’s professional credentials or in the perceived

authenticity of their experiences.

3.2. We would also note guideline 2.4.22 (not flagged in the Consultation Document). Headed
‘Scrutiny’, this states that:
The BBC’s journalism should scrutinise arguments, question consensus and hold power to
account with consistency and due impartiality. Assessing levels of appropriate scrutiny
should be based on the degree of power, responsibility and accountability of the
contributor.
Appropriate levels of scrutiny should be applied to those who are in government, as well as
other bodies or organisations holding power and responsibility; but appropriate scrutiny
should also be applied to those who oppose or seek to influence, including opposition
parties, campaigners, experts and academics. On occasion, views expressed by members of
the public may also require scrutiny.
We would strongly endorse these particular guidelines, but we would also argue that the BBC’s
record thus far in such matters has left a very great deal to be desired and that, consequently, far

greater scrutiny needs to be exercised in this area in future.

3.3. As the BBC will be only too well aware, the question: ‘Who gets to speak?’ on its panel
programmes is one that has been posed with increasing frequency and vigour, and in particular
with reference to Question Time. However our arguments apply to any programme that in some

way involves panellists, or indeed simply interviewees.

3.4. According to the programme’s webpage:
Question Time is rooted in politics and therefore has to achieve fair and appropriate
representation from the various political parties across the UK. This means there will

nearly always be a representative from the UK government and the official opposition on


https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/5HrMm77Yz7vwzCZZ570nTdp/frequently-asked-questions

the panel. The panel will also feature representatives from other political parties across the
series, taking as our guide the level of electoral support at national level which each party
enjoys.
The real problem here, particularly in the light of the results of the July 2024 general election,
concerns the amount of appearances made by MPs who are not from either the government or
the official opposition, and in particular by those representing the Liberal-Democrats, Greens and

Reform UK. In this respect it is worth noting how these parties performed in July:

Party Total seats Total vote Share of total vote
Liberal-Democrats 72 3,519,143 12.2%

Reform UK 5 4,117,610 14.3%

Greens 4 1,944,501 6.7%

In addition, one should also take into account that there are 87 Liberal-Democrat members of the
Lords, two Greens and no official representation on the part of Reform UK. At the local level,
the Liberal-Democrats have 3,100 councillors, control 68 councils and have two London
Assembly members; the Greens have 812 councillors, three London Assembly members and

control mid-Suffolk; and Reform UK has 47 councillors and one London Assembly member.

3.5. As noted above, the BBC claims that it takes as its guide to the frequency of politicians’
appearances on Question Time ‘the level of electoral support at national level which each party
enjoys’. In the past this appeared to mean that MPs from parties with a large number of seats
were featured more frequently than those from parties with less . However, this is very clearly no
longer the case. To take the most obvious example, Nigel Farage has now appeared 38 times on
Question Time, and only since July as an MP. It might be argued that some of his earlier
appearances could be justified by his status as a UKIP MEP from 1999 to 2020, but then this

fails to explain why Farage himself appeared far more than any other MEP, why not a single pro-



EU UK MEPs appeared on the programme between 2010 and 2019, and why the overwhelming

majority were from UKIP.

3.6. This is not to personalise the issue of who appears, and how frequently, on the Question
Time panel, but it is to take Farage’s appearances as symptoms of a much wider problem
concerning representativeness, and to argue that the BBC needs to be far more open and
explicit about the processes whereby MPs from particular parties are chosen to appear not
only on Question Time but on other political panel shows too. If, for example, it is decided on
the basis of their party’s share of the total vote, then Liberal-Democrat MPs should be appearing
very nearly as often as Reform UK ones. But as the voting statistics outlined above suggest, and
as the BBC itself admits on the Question Time web page, there are in fact various possible
measurements which the BBC could employ in order to work out how frequently MPs of
particular parties should appear on political panels. The point is, however, that the selection
process should be fully transparent and democratically legitimate. Otherwise, as in the case
of the widely perceived over-representation of Farage and Reform UK, the BBC simply lays
itself open to the charge of favouring one party over others, either on account of deliberate
political bias or because performative populists such as Farage increase audience numbers.
However, the first would represent an abject betrayal of the BBC’s commitment to impartiality,
and the second a complete abandonment of the journalistic standards proper to a public service

broadcaster.

4.1. We now move on to the related question of which non-politicians are permitted access to the

airwaves.

4.2. As researchers from Cardiff University’s School of Journalism, Media and Culture have
shown, right-wing journalists feature heavily on Question Time panels. Between 2014 and 2023
the following appeared a significant number of times:

Isabel Oakeshott, TalkTV: 13


https://bylinetimes.com/2024/06/19/bbc-question-time-analysis-of-guests-over-nine-years-suggests-overuse-of-right-wing-voices/

Julia Hartley-Brewer, Talkradio: 13

Kate Andrews, Spectator: 12

Tim Stanley, Telegraph: 12.

Camilla Tominey, Telegraph, GB News: 10
Fraser Nelson, Spectator: 7

Melanie Philips, The Times: 7

Peter Hitchens, Mail on Sunday: 7

It needs to be borne in mind, however, that the above list doesn’t give a full picture of these
contributors’ right-wing journalistic activity, as some contribute to more than one publication —

for example Nelson, Oakeshott and Andrews all write for the Telegraph as well.

4.3. However, what is so notable about this list is that contains no journalists from the left, or
even the centre left, of the political spectrum. Of course, this mirrors the extremely heavy
dominance of right-wing titles in the national press, but this immediately raises the key question
of whether the BBC should be replicating this by inviting so many right-wing journalists onto its
panels, particularly those devoid of countervailing forces from the opposite end of the political
spectrum. After all, one of the distinguishing features of the British media ecology is that while
newspapers and magazines are free to be politically partisan, the BBC is committed to remaining
duly impartial in the matter of news and current affairs. One way in which a degree of
impartiality can be achieved is by balancing opposing views, but this does not appear to be
happening as a matter of course when it comes to right-wing journalists contributing to BBC
panels.

4.4. Of course, newspaper journalists, particularly specialist correspondents, can make extremely
valuable contributions to broadcast panel discussions, but the problem with the vast bulk of those
listed above is that they are essentially pundits who are employed by populist and opinion-laden
newspapers simply to vent their views and appeal to their readers’ prejudices. The BBC needs to

consider extremely carefully the journalistic make-up of its panels if it is not to stand

8



accused of being increasingly dragged along in the slipstream of the right-wing press and
replicating its agendas. And more generally, the BBC should be extremely wary of the
dangers of assuming a political centre of gravity that reflects the right-wing press
landscape.

4.5. As noted above, 2.4.22 of the Draft Guidelines states that the BBC’s journalism should
scrutinise arguments and hold power to account with consistency and due impartiality. It is made
clear that this scrutiny should be applied to programme contributors as well as to BBC
journalists, and that the degree of scrutiny ‘should be based on the degree of power,
responsibility and accountability of the contributor’. The journalists listed above work for some
of the most powerful, irresponsible and unaccountable media organisations in the country and
express their views entirely unchallenged in their columns. Such behaviour should not be
replicated on the BBC. Admittedly programme chairs do sometimes intervene, but all too often it
is left to another panel member to challenge the veracity and authority of the columnist (thereby
running the risk of being labelled ‘difficult’ and not invited back on the programme again).

5.1. We have dealt with the matter of impartiality regarding the broadcast appearances of both
politicians and non-politicians (in the form of journalists), and finally we will address the matter
of think tanks. This is with reference to guidelines 2.4.17 and 2.4.22 as noted above.

5.2. The past fifteen years have seen a massive growth of think tanks, particularly on the
political right (see in particular Peter Geoghegan, Democracy for Sale), and their representatives
appear frequently on BBC panels. Of course, not all think tanks are right-wing: some are
studiously politically neutral, such as the Institute for Fiscal Studies or Chatham House, and
some are left-leaning, such as the Institute for Public Policy Research or the Electoral Reform
Society. However, by far the biggest growth area in recent years has been on the right, with new
entrants such as Policy Exchange and the Legatum Institute joining older but newly-

reinvigorated players such as the Institute of Economic Affairs and the Adam Smith Institute.



5.3.In a 2017 issue of Journalism Studies, Justin Lewis and Stephen Cushion of the University

of Cardiff demonstrated that between 2009 and 2015 there was a clear shift to the right in the

BBC'’s choice of the think tanks whose work it cited. As they explained:
In 2009, there was a broad balance between left and right think tanks — left-leaning think
tanks receiving 16.5 per cent of think-tank references and right-leaning think tanks
receiving 18 per cent. In 2015, references to right-leaning think tanks remain at a similar
level (16.2 per cent) while references to left-leaning think tanks are halved to just 8.5 per
cent. To put it into a broad political context, when Labour was in power, the BBC’s use of
think tanks was relatively even-handed, but when a Conservative-led coalition was in

power, the centre of gravity shifted to the political right.

5.5. Since that work was carried out, during the years in which the Conservatives ruled alone
right-wing think tanks, and particularly those clustered in and around Tufton Street, became
increasingly powerful, vocal and more visible — not in mention, in some cases, distinctly richer.
New research needs to be done on the extent of their presence on the BBC, both in terms of
references to their work and their members’ participation on panels, but it is certainly widely
perceived to be significant — and highly problematic. It should also be pointed out that several of
the journalists mentioned above have close links with these think tanks, and that their papers

regularly and uncritically reference and reproduce their work.

5.6. The BBC’s various uses of think tanks and their employees raise a number of crucial issues

in relation to the impartiality guidelines. As noted earlier, the Consultation Document states that:
It should not be assumed that contributors to BBC output are unbiased or impartial. For
those from organisations such as charities, think-tanks or universities, it may be necessary,
when relevant, to give appropriate information about affiliations, funding or particular

viewpoints.

10



Currently, BBC presenters do sometimes refer to a think tank as right- or left-leaning, and, in the
case of the former, as free market. But in our view, this is far from sufficient. We would argue
that what really needs to be made clear is whether the body concerned is a bona fide think tank
or in fact a lobbyist. Even from their own descriptions of themselves on their own websites, it is
abundantly clear that most of the organisations grouped in and around Tufton Street are primarily
the latter, and indeed see and present themselves as such. They are also extremely well-funded,
albeit from highly opaque sources in many cases, and, as noted earlier, enjoy a symbiotic
relationship with right-wing newspapers which are always ready to highlight their findings. This
means that such work may well achieve a media prominence that is out of all proportion to its

worth and validity, having effectively bought itself into the marketplace of ideas.

5.7. This is not to suggest that the think tanks in question enjoy the same relationship with the
BBC as they do with their press allies, but it is to state that the BBC needs to be exceptionally
cautious in how it references their work and make uses of their employees on panels. Not
only should they be described as lobbyists, where appropriate, but also their funding
sources need to be made clear, again where these are relevant to the subject under
discussion — for example, climate change, given the vast sums of money being expended on
public relations exercises of one kind or another by the petrochemical and mining industries,
much of which finds its way into the think tank archipelago (see, for example, the work of
DeSmog). Furthermore, particularly given both their expertise in PR and their unwillingness to
discuss their funding, representatives of the kinds of think tanks under discussion here need to be
fully open to challenge — either by a confident and well-informed chair, or by properly competent
fellow panellists, or indeed both. It cannot be stressed too highly that it does enormous damage
to the BBC’s reputation for impartiality when think tanks of this kind appear to be given carte
blanche to express questionable views with an air of authority to which they are not in the least
entitled — not to mention the damage done to public debate on and knowledge about the subject

in question.

11


https://www.desmog.com/

6. Our response to the Consultation has returned time and again to the question of how the BBC
can maintain impartiality in a media ecology in which right-wing newspapers, in spite of their
falling sales, remain such a dominant influence. In fact, this was also the main concern of the
Lewis and Cushion article (cited above) which concluded that:
While the broader media ecology has become more diverse, broadcasters continue to
privilege the UK press (in ways that reflect rather that filter their biases) as a source of
content and opinion. In our view, public service broadcasters must rise to this challenge by
maintaining a commitment to impartiality by keeping a distance from — rather than too
easily reflecting — powerful partisan influences; or, to put it another way, to be impartial
requires a clear understanding of the lack of impartiality elsewhere, and a more
independent awareness of how stories emerge, and how issues and sources should be
balanced and explained.
It is worrying that this remains as relevant as when it was written, particularly as in the interim
the right-wing press has become even more partisan and the growth of Reform is now
invigorating the far right in Britain. In these circumstances it is extremely important that the
BBC revisits the question of impartiality, but that it does so in a way that fully acknowledges the
nature of the problems that it faces in this area and the necessity for change in the way that it
deals with them. As we have noted before, it is not simply the reputation of the BBC as a public

service broadcaster that is at stake here but the health of democracy itself.

Conclusions:

Whether certain views, and those expressing them, should be included in or excluded from
programmes should be decided primarily in light of the authority, integrity,
representativeness and bona fides of the speaker(s) and of any organisations to which they

belong.

12



The BBC needs to make it absolutely clear that when it invokes the notion of freedom of
expression in its Guidelines it is doing so in accordance with the principles underlying

Article 10 of the ECHR and its associated jurisprudence.

The BBC needs to be far more open and explicit about the processes whereby MPs from
particular parties are chosen to appear not only on Question Time but on other political
panel shows too. The selection process should be fully transparent and democratically

legitimate.

The BBC needs to consider extremely carefully the journalistic make-up of its panels if it is
not to stand accused of being increasingly dragged along in the slipstream of the right-wing
press and replicating its agendas. It should be extremely wary of the dangers of simply

assuming a political centre of gravity that reflects the right-wing press landscape.

The BBC needs to be exceptionally cautious in how it references the work of think tanks
and make uses of their employees on panels. Not only should they be described as lobbyists,
where appropriate, but also their funding sources need to be made clear, again where these

are relevant to the subject under discussion.

13



14



